Gastouderopvang de Nachtegaaltjes

Ondertitel



Thematisch werken:

Per maand of periode werken we met een vast thema.

Hier kunt u zien met welk thema we werken, onze knutselwerkjes, de liedjes die we leren en de boekjes die we lezen.


Het thema van deze maand is: Winter


De volgende thema's zijn o.a.: Sprookjes, Kleurenfestijn.


Met de knutselwerkjes wordt rekening gehouden met de ontwikkeling en de leeftijd van een kind. Een kind van 4 jaar kan namelijk veel meer dan een kind van 1 jaar. De jongste kinderen leer ik stap voor stap de verschillende technieken en vaardigheden aan. Al staat er maar 1 kras op en vinden ze het zelf prachtig dan is mijn doel al bereikt. Bij de oudste kinderen probeer ik ze uit te dagen door ze steeds meer zelf te laten doen en daarbij na te denken over dingen. bv. ik laat ze een logische volgorde maken van langzaam naar snel.


Dagritmekaarten:

Dit zijn kaarten met herkenbare afbeeldingen die bedoeld zijn om structuur aan te brengen in het verloop van de dag. De kinderen kunnen dan zien wat we gaan doen en in welke volgorde. Ook leren ze hier door te benoemen wat ze zien op de kaarten. Het stimuleert ook de taalontwikkeling, omdat je met de kinderen gesprekken voert over de plaatjes en je vooruit kijkt.

Daarnaast geeft de structuur van deze kaarten een gevoel van veiligheid en rust bij de kinderen. Ze weten wat hun te wachten staat, waardoor ze zich zekerder voelen en vrijer kunnen bewegen binnen de geboden structuur.

Ik heb zelf de dagritmekaarten gemaakt die ik in de opvang gebruik. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van mijn eigen tekeningen van de Woezel en Pip serie.


Bruintje de logeerbeer:

In de opvang werk ik met de logeerbeer Bruintje de beer. Hij mag geregeld bij een kindje gaan logeren als het kind eraan toe is. Bruintje gaat altijd op stap met zijn logeertas en dagboekje. Hierin kan de ouders de belevenissen en foto's zetten over wat Bruintje allemaal meemaakt. En dat is best veel hoor. Hij heeft het altijd naar zijn zin.

Voor de kinderen is het leuk om Bruintje mee te nemen. Ze leren op hun manier het verzorgen van in dit geval Bruintje, maar ook gewoon gezellig spelen en wie weet worden er wel geheimpjes gedeeld met Bruintje.


Speelhoekjes:

Geregeld hebben we in de opvang nieuwe hoekjes. Deze worden aangepast aan het thema of aan de ontwikkeling van de kinderen. Deze hoekjes worden ook gewisseld. Zo leren de kinderen steeds nieuwe dingen en worden ze door nieuwe hoekjes ook geprikkeld in hun fantasie en ontwikkeling.

Zo hebben we een keukentje, de poppenhoek, maar ook diverse seizoenshoekjes. Geregeld wisselen deze hoekjes elkaar af. 


Educatief materiaal:

In de opvang is ook educatief materiaal aanwezig. Dit is onder andere telmateriaal of materiaal waarmee logisch nagedacht kan worden. Denk aan diverse puzzels, mozaiekmateriaal. Met elk thema besteden we ook aandacht aan de hoofdletter. We kijken dan welke woorden er bij horen.

Op de muur hangt in het thema van Woezel en Pip een zon en wolkjes. Hierop kunnen de kinderen de cijfers 1 tot en met 5 zien. Ook zijn er stippen op geplakt zodat ze zelf kunnen tellen. Daarnaast hebben we een grote boekenkast vol met verschillende boekjes om te lezen en voor te lezen voor de kinderen.

Genoeg te leren dus.


Lekker buiten zijn:

Als het droog weer is zijn we geregeld buiten te vinden. De kinderen kunnen heerlijk in de tuin spelen met divers speelmateriaal. Zo hebben we een speelhuisje, ballen, hoepels, maar ook diverse (loop) fietsjes. Ook staat ons konijnhok in de tuin. In het voorjaar doen we met de kinderen diverse groeten en fruit planten, zodat we deze zien groeien en er later ook lekker van kunnen snoepen.

Daarnaast gaan we geregeld een stukje wandelen met de vierpersoonsbuggy. En wat kunnen we dan onderweg veel zien. We leren heel veel over de natuur en de seizoenen. 

Ook maken we geregeld (als het kindaantal het toelaat) een uitstapje naar de kinderboerderij, kaasboerderij Schellach of gewoon diertjes kijken bij Groenrijk. Een boodschapje doen we ook geregeld.